Σε προηγούμενη ανάρτηση συζητήσαμε τρόπους για την καλύτερη αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο με τη χρήση επιλεγμένων λέξεων (λέξεις κλειδιά).
Τι γίνεται όμως με την αξιολόγηση όσων βρίσκουμε;
Πως γνωρίζουμε, ό,τι βρήκαμε είναι καλής ποιότητας; Υπάρχουν συγκεκριμένες συμβουλές που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε όταν βρίσκουμε μια πηγή στο διαδίκτυο;
Το παρακάτω απόσπασμα αποτελεί αποτέλεσμα του προγράμματος εκπαίδευσης φροντιστών σε δεξιότητες αναζήτησης, εύρεσης και αξιολόγησης πληροφοριών στο διαδίκτυο, eLILY.
“Η αξιοπιστία μιας ιστοσελίδας, ενός βίντεο ή μιας εφαρμογής εξαρτάται από αυτόν που την ανέπτυξε. Μπορεί να νιώσουμε πιο ασφαλείς όταν γνωρίζουμε πως οι πληροφορίες που διαβάζουμε στο διαδίκτυο έχουν αναπτυχθεί για παράδειγμα από ένα ιατρικό φορέα (κλινική Mayo), έναν γνωστό μη κερδοσκοπικό οργανισμό ή από οποιοδήποτε άλλο δημόσιο ή ιδιωτικό οργανισμό που εμπλέκεται σε θέματα υγείας (π.χ. Εταιρείες Alzheimer ή σωματεία ασθενών) .
Άλλες σημαντικές πτυχές που θα πρέπει να αξιολογούμε όταν επισκεπτόμαστε μια ιστοσελίδα, ένα βίντεο ή μια εφαρμογή είναι η χρησιμότητα και η προσβασιμότητα τους: η κατανόηση του περιεχομένου της ιστοσελίδας (σαφήνεια παρουσίασης, συνέπεια σχεδιασμού και αισθητική ιστοσελίδας, λειτουργικότητα, δυνατότητες αναζήτησης, εμπλοκή και νομική προσβασιμότητα απαιτήσεων (χωρίς περιορισμούς) ή ξεπερασμένης έκδοσης κώδικας προγραμματισμού της σελίδας) 6,7.
Παρόλο που υπάρχουν αυτές οι αξιόπιστες ιστοσελίδες, θα πρέπει να ελέγχεται περαιτέρω η ποιότητα του γραπτού κειμένου. Υπάρχει επίσης η έννοια της αναγνωσιμότητας, που αναφέρεται πόσο εύκολο και ευχάριστο είναι ένα κείμενο για τον αναγνώστη.
Μερικά σημεία που μπορούν να βοηθήσουν αναφέρονται παρακάτω:
- Ελέγξτε την ημερομηνία που το κείμενο έχει ανέβει στο διαδίκτυο.
α) Συνήθως αυτό βρίσκεται στο τέλος της ιστοσελίδας
β) Στο τέλος της σελίδας μιας εφαρμογής
γ) Στις πληροφορίες ενός βίντεο
- Διαβάστε το κείμενο και ελέγξτε αν: 8
α) Έχει μικρές και απλές προτάσεις και χρησιμοποιεί γνωστές λέξεις και σαφή γλώσσα?
β) Αποφεύγει ορολογίες
γ) Χρησιμοποιεί την κουλτούρα και γλώσσα ουδέτερη ως προς το φύλο
δ) Αποφεύγει λάθη γραμματικής, στίξης και ορθογραφίας
ε) Αποφεύγει την επανάληψη του ίδιου κειμένου (φράσεων ή παραγράφων) ξανά και ξανά
ζ) Είναι γραμμένο για το ευρύ κοινό ή για συγκεκριμένο κοινό
η) Χρησιμοποιεί απλά γραφήματα (κουκκίδες, αριθμούς κτλ.)”
(Υπεύθυνοι για την ανάπτυξη της ενότητα που μπορείτε να βρείτε το παραπάνω κείμενο, αλλά και άλλα σχετικά με αυτό το θέμα είναι το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου, επιστημονική υπεύθυνη Δρ Ευριδίκη Παπασταύρου και οι ερευνητές, Δρ Αρετή Ευθυμίου, Δρ Αντώνης Στυλιανίδης, Ιωάννα Μενοίκου, υποψήφια διδάκτωρας. Μπορείτε να βρείτε πολλές ασκήσεις στην eLearning πλατφόρμα , χρειάζεται μόνο μία σύντομη εγγραφή. Η πρόσβαση στην πλατφόρμα είναι δωρεάν.
Συμμετέχοντες φορείς στο πρόγραμμα eLILY είναι: Η Εταιρεία Alzheimer Αθηνών, η Anziani e non solo (Ιταλία), η Εταρεία Alzheimer Βουλγαρίας, το Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου και το Κολλέγιο Balticum (Πολωνία).
Το πρόγραμμα έλαβε χρηματοδότηση από το πρόγραμμα Erasmus+)
-
Raj S, Sharma VL, Singh AJ, Goel S. Evaluation of Quality and Readability of Health Information Websites Identified through India’s Major Search Engines. Adv Prev Med. 2016;2016:1-6. doi:10.1155/2016/4815285
-
Stoyanov SR, Hides L, Kavanagh DJ, Zelenko O, Tjondronegoro D, Mani M. Mobile App Rating Scale: A New Tool for Assessing the Quality of Health Mobile Apps. JMIR mHealth uHealth. 2015;3(1):e27. doi:10.2196/mhealth.3422
-
DuBay W. The Principles of Readability. Online Submiss. 2004.